Americká stíhačka verzus sovietsky bombardér. Letec prezradil, čo sa cez studenú vojnu stalo

Minulý týždeň obletela sociálne siete milovníkov lietadel unikátna snímka sovietskeho bombardéra Tupolev Tu-95 Bear (Medveď). Tesne nad štvormotorovým strojom, ktorý môže niesť strely s atómovými hlavicami, na nej robí výkrut americká stíhačka McDonnell F-4 Phantom II.

Pretože je fotografia rozmazaná, nebolo jasné, akému štátu stíhačka patrila. Web The Aviationist tipoval, že by mohlo ísť o letectvo USA. Bolo jasné, že snímka vznikla v období studenej vojny. Podľa servera sa výkruty blízko druhého lietadla používajú ako agresívna forma neozbrojeného zásahu proti lietadlu, ktoré napríklad neodpovedá na vysielanie dispečerom.

Sovietsky bombardér Tu-95 Bear a tesne nad ním pri výkrute americká stíhačka McDonnell F-4 Phantom II.
Sovietsky bombardér Tu-95 Bear a tesne nad ním pri výkrute americká stíhačka McDonnell F-4 Phantom II.
Zdroj: theaviationist.com/Robert Sihler

​Tieto nebezpečné manévre - ako z filmu Top Gun - počas studenej vojny robili sovietski aj americkí piloti.

Príbeh donedávna neznámej fotky sa tým ale neskončil. A má aj prekvapujúcu pointu. Serveru The Aviationist sa totiž ozval autor snímky Robert Sihler, navigátor a zbraňový operátor druhého zasahujúceho Phantoma.

„Napamätám si presný dátum, ale bolo to koncom roka 1973, alebo začiatkom roka 1974. Išlo o F-4C, ktorý patril k jednotke 57th FIS lietajúcej z Keflaviku. Misiou bolo štandardné ‚zakročenie‘ dvoma F-4 proti ‚Medveďovi‘,“ napísal Sihler webu.

Sihler lietal z islandského Keflaviku jeden rok na F-4 ako navigátor a zbraňový operátor. Neskôr presedlal v USA na transportné lietadlá a do výslužby odišiel v roku 1991 ako plukovník.

„V čase nasadenia sme z Keflaviku proti ‚Medveďom‘ lietali priemerne dvakrát za týždeň. Tu-95 je jediné ruské lietadlo, ktoré som tam vtedy videl. V podstate sme proti ‚Medveďom‘ lietali v piatok a v nedeľu.“

Sovietsky bombardér Tu-95
Sovietsky bombardér Tu-95
Zdroj: theaviationist.com/Robert Sihler

​Prečo práve na začiatku a konci víkendu? Sihlers má pre to špecifické vysvetlenie.

„Lietali z Murmanska na Kubu v rámci tréningových misií a tiež asi v rámci ‚zábavných‘ misií. Výkruty sme nad bombardérom robili na žiadosť sovietskej posádky. Rukami nám dávali signál, že chcú, aby sme urobili výkrut a potom si nás pri tom aj fotili. Studená vojna sa otepľovala a prístup z oboch strán sa zlepšil,“ opísal to Sihler.

Podľa neho nebol výkrut zložitý ani nebezpečný manéver. „Ani náhodou! Sovieti to od nás chceli. Výkruty neboli nebezpečné.“