Americká stíhačka verzus sovietsky bombardér. Letec prezradil, čo sa cez studenú vojnu stalo

Minulý týždeň obletela sociálne siete milovníkov lietadel unikátna snímka sovietskeho bombardéra Tupolev Tu-95 Bear (Medveď). Tesne nad štvormotorovým strojom, ktorý môže niesť strely s atómovými hlavicami, na nej robí výkrut americká stíhačka McDonnell F-4 Phantom II.

Pretože je fotografia rozmazaná, nebolo jasné, akému štátu stíhačka patrila. Web The Aviationist tipoval, že by mohlo ísť o letectvo USA. Bolo jasné, že snímka vznikla v období studenej vojny. Podľa servera sa výkruty blízko druhého lietadla používajú ako agresívna forma neozbrojeného zásahu proti lietadlu, ktoré napríklad neodpovedá na vysielanie dispečerom.

Sovietsky bombardér Tu-95 Bear a tesne nad ním pri výkrute americká stíhačka McDonnell F-4 Phantom II.
Sovietsky bombardér Tu-95 Bear a tesne nad ním pri výkrute americká stíhačka McDonnell F-4 Phantom II.
Zdroj: theaviationist.com/Robert Sihler

​Tieto nebezpečné manévre - ako z filmu Top Gun - počas studenej vojny robili sovietski aj americkí piloti.

Príbeh donedávna neznámej fotky sa tým ale neskončil. A má aj prekvapujúcu pointu. Serveru The Aviationist sa totiž ozval autor snímky Robert Sihler, navigátor a zbraňový operátor druhého zasahujúceho Phantoma.

„Napamätám si presný dátum, ale bolo to koncom roka 1973, alebo začiatkom roka 1974. Išlo o F-4C, ktorý patril k jednotke 57th FIS lietajúcej z Keflaviku. Misiou bolo štandardné ‚zakročenie‘ dvoma F-4 proti ‚Medveďovi‘,“ napísal Sihler webu.

Sihler lietal z islandského Keflaviku jeden rok na F-4 ako navigátor a zbraňový operátor. Neskôr presedlal v USA na transportné lietadlá a do výslužby odišiel v roku 1991 ako plukovník.

„V čase nasadenia sme z Keflaviku proti ‚Medveďom‘ lietali priemerne dvakrát za týždeň. Tu-95 je jediné ruské lietadlo, ktoré som tam vtedy videl. V podstate sme proti ‚Medveďom‘ lietali v piatok a v nedeľu.“

Sovietsky bombardér Tu-95
Sovietsky bombardér Tu-95
Zdroj: theaviationist.com/Robert Sihler

​Prečo práve na začiatku a konci víkendu? Sihlers má pre to špecifické vysvetlenie.

„Lietali z Murmanska na Kubu v rámci tréningových misií a tiež asi v rámci ‚zábavných‘ misií. Výkruty sme nad bombardérom robili na žiadosť sovietskej posádky. Rukami nám dávali signál, že chcú, aby sme urobili výkrut a potom si nás pri tom aj fotili. Studená vojna sa otepľovala a prístup z oboch strán sa zlepšil,“ opísal to Sihler.

Podľa neho nebol výkrut zložitý ani nebezpečný manéver. „Ani náhodou! Sovieti to od nás chceli. Výkruty neboli nebezpečné.“

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.