Keď na cesty vyšiel parný autobus: O nový typ dopravy bol veľký záujem, zastavil ju však zákon
Walter Hancock síce nebol prvý, kto s tým nápadom prišiel, ale rozhodne bol prvý, kto bol s autobusovým projektom úspešný. „Parný koč“ – ako vynález anglického konštruktéra začali dobové médiá nazývať – zviezol pasažierov prvýkrát pred 190 rokmi.

Noviny nešetrili chválou. „Pán Hancock prevádzkuje svoj parný kočiar na Paddingtonskej ceste a sme šťastní, že môžeme povedať: vo všetkých smeroch s veľkým úspechom. Všetko funguje úplne skvelo. Kotol produkuje dostatok pary a cesta ponúka dostatok pasažierov. Nie menej ako 650 ich bolo dopravených minulý týždeň,“ písal nadšene žurnál Mechanics Magazine v roku 1834.
To už Hancock jazdil z periférie do centra Londýna tri roky. „Dva parné koče, ktoré pán Hancock teraz na tejto ceste prevádzkuje, sú Infant a Autopsy. Infant, po tom čo najazdil tisíce skúšobných míľ, začal voziť pasažierov pôvodne na Stratfordskej ceste vo februári 1831.“
Stratford, dnes londýnska štvrť, bol vtedy severovýchodným predmestím britskej metropoly, Paddington západným.
Otec autobusu
O prímestskú parnú dopravu v Londýne bol záujem. Aj napriek zjavnému obchodnému úspechu však Hancockova dopravná spoločnosť čoskoro skončila.
Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 77% na dočítanie.
Nedozvedeli ste sa všetko?
Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.