Jeden hľadal opravára, druhý prácu. História známej automobilky sa začala písať pokazeným bicyklom

Bicykel značky Germania od drážďanskej spoločnosti Seidel & Naumann nebol taký kvalitný, ako sa výrobca chválil, predovšetkým mu stále padala reťaz. A tak kníhkupec z Mladej Boleslavi napísal do pobočky firmy v Ústí nad Labem list. Dožadoval sa záručnej opravy. Napísal ho však po česky a nemecký výrobca ho povýšene odbil.

„Ak chcete od nás odpoveď, žiadame Vaše oznámenie v nám zrozumiteľnom jazyku,“ odpísal po nemecky.

Písal sa rok 1894 a urazený mladík sa rozhodol nájsť opravovňu bicyklov v Mladej Boleslavi, kde žil a podnikal. Vtedy narazil na tichého a zádumčivého, o tri roky staršieho vyučeného strojného zámočníka, ktorý takú dielňu hľadal tiež – aby sa v nej nechal zamestnať.

O rok neskôr už podnikavý Václav Klement spolu s technicky nadaným a manuálne zručným Václavom Laurinom prevádzkovali na boleslavskej periférii zvanej U siedmich zlodejov svoju prvú dielňu.

Zdroj: Téma

Bicykel s motorom

V spoločnej živnosti mali hneď od začiatku jasne rozdelené úlohy. Doménou živého a energického Klementa bola obchodná stránka, premýšľavý Laurin mal na starosti technické riešenia a výrobu.

V dielni vyrábali pod značkou Slavia bicykle civilné aj pretekárske, rozvážkové trojkolky... Firma rástla, čoskoro sa sťahovala do väčších priestorov a tri roky po vzniku už mala 32 robotníkov, 6 učňov a 3 úradníkov. Vtedy tiež Klement priviezol z Paríža bicykel s nespoľahlivým pomocným motorčekom, ktorý však zafungoval ako rozbuška. Technik Laurin sa nechal inšpirovať a zostrojil svoj motor, spoľahlivejší.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 61% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.