Nezmieriteľní rivali Benz a Daimler: Po vynáleze automobilu súperili o ďalšie prvenstvá

Necelých sto kilometrov východne od Bonnu a Kolína nad Rýnom leží mestečko Siegen. Dôjsť z neho autom do neďalekého, 15 kilometrov vzdialeného Deuzu cez Netphen zaberie asi 20 minút.

Na konci 19. storočia to však bola cesta oveľa náročnejšia a väčšine prostých ľudí trvala niekoľko hodín. Kto mal koňa, bol schopný prejsť trasu za dve hodinky.

Medzi Siegenom a Deuzom to však platilo len do 18. marca 1895. Práve vtedy sa tam pasažieri previezli historicky prvým autobusom, ktorý vyrobila továreň päťdesiatročného rodáka z Karlsruhe Karla Benza.

Sila štyroch koní

Prvý autobus mal na zadnej časti pripevnený spaľovací motor, ktorý poháňal kolesá silou štyroch koní a bol schopný trasu prejsť za hodinu. Bol síce o niečo rýchlejší a výkonnejší ako jeho predchodca – kočiar ťahaný koňmi – dizajnom ho však ešte stále pripomínal. Do priestoru pre cestujúcich sa zmestilo šesť ľudí, na kozlíku mohli sedieť dvaja vodiči, zvyčajne však stačil jeden.

Zdroj: Téma

​Na trasu vyrážal Benzov motorový koč pravidelne o šiestej ráno, medzi Deuzom a Siegenom sa počas dňa prešiel štyrikrát a pred deviatou večer jeho vodič vypol motor. Jedna cesta stála pasažierov asi 70 fenigov.

Karl Friedrich Michael Benz (25. 11. 1844 – 4. 4. 1929) mal našliapnuté na dobrý biznis. So svojimi nápadmi dokázal predstihnúť ostatných konštruktérov svojej doby. V júni 1880 si nechal patentovať dvojtaktný motor, v roku 1883 si už v Mannheime založil firmu Benz & Cie. na výrobu motorov a o dva roky neskôr predstavil historicky prvý automobil poháňaný spaľovacím motorom, ktorý si nechal patentovať v januári 1886.

​Lenže v tom čase už mu šliapal na päty rodák zo Schorndorfu na juhozápade dnešného Nemecka Gottlieb Daimler (17. 3. 1834 – 6. 3. 1900), ktorý sa do dejín spaľovacích motorov zapísal pre zmenu

Nedozvedeli ste sa všetko?

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.