Nezmieriteľní rivali Benz a Daimler: Po vynáleze automobilu súperili o ďalšie prvenstvá

Necelých sto kilometrov východne od Bonnu a Kolína nad Rýnom leží mestečko Siegen. Dôjsť z neho autom do neďalekého, 15 kilometrov vzdialeného Deuzu cez Netphen zaberie asi 20 minút.

Na konci 19. storočia to však bola cesta oveľa náročnejšia a väčšine prostých ľudí trvala niekoľko hodín. Kto mal koňa, bol schopný prejsť trasu za dve hodinky.

Medzi Siegenom a Deuzom to však platilo len do 18. marca 1895. Práve vtedy sa tam pasažieri previezli historicky prvým autobusom, ktorý vyrobila továreň päťdesiatročného rodáka z Karlsruhe Karla Benza.

Sila štyroch koní

Prvý autobus mal na zadnej časti pripevnený spaľovací motor, ktorý poháňal kolesá silou štyroch koní a bol schopný trasu prejsť za hodinu. Bol síce o niečo rýchlejší a výkonnejší ako jeho predchodca – kočiar ťahaný koňmi – dizajnom ho však ešte stále pripomínal. Do priestoru pre cestujúcich sa zmestilo šesť ľudí, na kozlíku mohli sedieť dvaja vodiči, zvyčajne však stačil jeden.

Zdroj: Téma

​Na trasu vyrážal Benzov motorový koč pravidelne o šiestej ráno, medzi Deuzom a Siegenom sa počas dňa prešiel štyrikrát a pred deviatou večer jeho vodič vypol motor. Jedna cesta stála pasažierov asi 70 fenigov.

Karl Friedrich Michael Benz (25. 11. 1844 – 4. 4. 1929) mal našliapnuté na dobrý biznis. So svojimi nápadmi dokázal predstihnúť ostatných konštruktérov svojej doby. V júni 1880 si nechal patentovať dvojtaktný motor, v roku 1883 si už v Mannheime založil firmu Benz & Cie. na výrobu motorov a o dva roky neskôr predstavil historicky prvý automobil poháňaný spaľovacím motorom, ktorý si nechal patentovať v januári 1886.

​Lenže v tom čase už mu šliapal na päty rodák zo Schorndorfu na juhozápade dnešného Nemecka Gottlieb Daimler (17. 3. 1834 – 6. 3. 1900), ktorý sa do dejín spaľovacích motorov zapísal pre zmenu

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 57% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.