Diablova stratégia: Zvádzanie malo v dejinách rôzne podoby, niektoré pôsobili až komicky

Onoho studeného októbrového rána roku 1917 sa ozvalo dvanásť výstrelov. Mierili na štyridsaťjedenročnú, honosne odetú a nalíčenú krásavicu v čiernom. Nikto, kto by ju neďaleko francúzskeho zámku Vincennes vtedy videl (a pritom prehliadol veľký kordón policajtov a vojakov), by nehádal, že ide o najprísnejšie stráženú väzenkyňu, odsúdenú na smrť.

Len tri guľky trafili jej telo, ostatné minuli. Ale to stačilo na to, aby Mata Hari, najslávnejšia zvodkyňa, zomrela. Niekdajšia milenka umelcov, ministrov, bankárov, priemyselníkov či dôstojníkov používala zvádzanie ako zbraň a tá sa nakoniec obrátila proti nej.

V pekle svojich vášní

Už stredovek sa so zvodcami nemaznal. Božský Dante opisuje stredoveké peklo, ktoré má deväť kruhov. V poslednom, deviatom, je po pás v ľade zamrznutý sám Lucifer a až v ôsmom kruhu, tam, kde sú tí najväčší hriešnici, trpia aj zvodcovia bičovaní démonmi. Vedľa sú im podobní – astrológovia a veštci, svätokupeckí pápeži, úplatní politici, pokrytci, zlodeji a podvodníci.

​Tento obraz pekla odráža vnímanie hriechov stredovekých ľudí, hlavne učencov. Ostatne, prečo boli z raja vyhnaní Eva s Adamom? Pretože ich zviedol had a jedli zo stromu poznania. Zviesť možno človeka takmer k čomukoľvek, ale vrcholom zvodcovstva bolo vždy získať srdce ženy. Alebo muža.

V časoch vzdialených tisíce rokov, v časoch divokých, puritánskych aj celkom moderných. Antické ženy lákali mužov hlavne tancom, spevom, vôňou parfumov aj rafinovanosťou líčenia. Egyptská vládkyňa Kleopatra zviedla ženatého rímskeho politika Marka Antonia a zvádzanie sa ako červená niť tiahne celými dejinami.

O zvodcoch sa dozvieme z pamätí renesančného gavaliera Mikuláša Dačického, rokokového donchuana Giacoma Casanovu či hereckej celebrity Adiny Mandlovej, ktorá hovorila, že bude krásna ešte tak päť rokov, tak to musí riadne využiť. A mnohé dosiahla cez posteľ, čo napokon priznáva práve v nebývalo otvorených spomienkach.

Milencov si vyberala hlavne podľa toho, čo práve potrebovala rozhojniť. Peniaze, slávu, kariéru či dobrú povesť, takže raz zviedla režiséra, ktorý jej pomohol k filmu, druhýkrát v posteli zbičovala nemeckého úradníka, ktorý za protektorátu podržal jej známeho divadelného riaditeľa, alebo zviedla komunistu, aby to mala dobré aj po oslobodení – čo sa, pravda, veľmi nepodarilo.

V osídlach diabla

Zdanie však niekedy klame. Medzi šarmantných mužov a elegánov, ktorí dokonalým správaním lámali dievčenské srdcia, patril aj človek z úplne iného cesta. Oldřich Nový bol v skutočnosti absolútne verný svojej žene a nechal sa kvôli nej dokonca odviezť do koncentráku. Na filmovom plátne však stvárnil Kristiána, najväčšieho zvodcu minulého storočia.

Vrcholných divadelných zvodcov zase predstavuje popri Donovi Juanovi, ktorý sa prvýkrát objavil v 17. storočí, v civile nenápadný cimrmanovský herec Miloň Čepelka. Či už ide o falošného grófa von Zeppelina čiže smilníckeho pašeráka cyklistických zvončekov

Nenechajte sa obmedzovať

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.