Hriešny tanec: Valčík vzbudzoval v čase svojho vzniku pobúrenie, páry sa pri ňom priveľmi dotýkali

Počas 18. storočia potulní muzikanti „doviezli“ do Viedne tanec ländler, ktorým sa zabávali ľudia v Hornom Rakúsku na dedinských zábavách. Na rozdiel od menuetu, ktorý sa vtedy tancoval na nóbl plesoch a palácových zábavách, pri ktorom sa páry dotýkali minimálne, nanajvýš špičkami prstov, bol valčík doslova nabitý erotikou, tancujúci sa nielenže držali, ale dotýkali takmer celými telami.

Bol z toho spočiatku škandál, mnohí boli uvoľneným tancom pobúrení, mladým sa však, ako inak, páčil. Viedeň tak menuet postupne odvrhla ako nemoderný kabát a vrhla sa na nový, radostný, trúfalý, erotikou nabitý a fyzicky namáhavejší valčík.

Desiatky orchestrov

V meste sa rojili skladatelia, ktorí písali hudbu pre plesové sály, napríklad Muzio Clementi, jeho žiaci Cramer a Kalkbrenner aj Mozartovi žiaci Ebert či Hummel.

​Johan Nepomuk Hummel, rodák z Bratislavy (1778 – 1837), syn divadelného kapelníka v Prešporku a vo Viedni, napísal prvý klavírny valčík v roku 1808. O štyri roky na to vychrlila nová skladateľská hviezda Carl Maria von Weber sériu šiestich valčíkov pre Bonapartovu cisárovnú Máriu Louisu.

Intímny a tesný kontakt tancujúceho páru vytvoril úplne nový druh tanca a zároveň predstavoval akýsi prelom v sexualite, ktorý delil minulosť od súčasnosti. Vo Viedni boli desiatky orchestrov, ktoré valčík

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.