Hriešny tanec: Valčík vzbudzoval v čase svojho vzniku pobúrenie, páry sa pri ňom priveľmi dotýkali

Počas 18. storočia potulní muzikanti „doviezli“ do Viedne tanec ländler, ktorým sa zabávali ľudia v Hornom Rakúsku na dedinských zábavách. Na rozdiel od menuetu, ktorý sa vtedy tancoval na nóbl plesoch a palácových zábavách, pri ktorom sa páry dotýkali minimálne, nanajvýš špičkami prstov, bol valčík doslova nabitý erotikou, tancujúci sa nielenže držali, ale dotýkali takmer celými telami.

Bol z toho spočiatku škandál, mnohí boli uvoľneným tancom pobúrení, mladým sa však, ako inak, páčil. Viedeň tak menuet postupne odvrhla ako nemoderný kabát a vrhla sa na nový, radostný, trúfalý, erotikou nabitý a fyzicky namáhavejší valčík.

Desiatky orchestrov

V meste sa rojili skladatelia, ktorí písali hudbu pre plesové sály, napríklad Muzio Clementi, jeho žiaci Cramer a Kalkbrenner aj Mozartovi žiaci Ebert či Hummel.

​Johan Nepomuk Hummel, rodák z Bratislavy (1778 – 1837), syn divadelného kapelníka v Prešporku a vo Viedni, napísal prvý klavírny valčík v roku 1808. O štyri roky na to vychrlila nová skladateľská hviezda Carl Maria von Weber sériu šiestich valčíkov pre Bonapartovu cisárovnú Máriu Louisu.

Intímny a tesný kontakt tancujúceho páru vytvoril úplne nový druh tanca a zároveň predstavoval akýsi prelom v sexualite, ktorý delil minulosť od súčasnosti. Vo Viedni boli desiatky orchestrov, ktoré valčík

Nenechajte sa obmedzovať

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.