Legendárny Wall Street Journal dokázal pohnúť nielen verejnou mienkou, ale aj akciovými trhmi

Zrodil sa síce v pivnici (presnejšie v pivničnej kancelárii), avšak na jednej z najprestížnejších ulíc sveta. Prológ k jeho skutočnému vzniku sa však začal písať o sedem rokov skôr, keď novinári Charles Henry Dow, Edward David Jones a Charles Milford Bergstresser založili spoločnosť Dow Jones & Company.

Prvou aktivitou trojice boli krátke spravodajské bulletiny, ktoré dodávali obchodníkom na burze. Pôvodne ručne písané vestníky čoskoro nahradil tlačený denník Customers' Afternoon Letter. Spoločnosť navyše onedlho začala v denníku, ale postupne aj mimo neho zverejňovať indexy odrážajúce dianie na kapitálovom trhu. Najznámejším z nich sa stal Dow Jones Industrial Average, ktorý je dodnes považovaný za jeden z najznámejších indikátorov amerického akciového trhu.

No a 8. júla 1889 uzrel svetlo sveta samotný The Wall Street Journal: štvorstranový plátok v hodnote 20 centov, ku ktorému čoskoro pribudla aj tlačová agentúra, distribuujúca správy prostredníctvom telegrafu. Denník obsahoval ekonomické správy, ktorých úlohou rozhodne nebolo nikoho baviť, často totiž mali len formu suchej štatistiky.

Zrod legendy

Všetko zmenil Clarence Barron. Muž, považovaný za zakladateľa modernej americkej ekonomickej žurnalistiky, ktorý v roku 1902 Wall Street Journal kúpil. Denníku síce ponechal jeho ekonomický rozmer, no sprístupnil ho masám. Články o biznise pod jeho vedením začali baviť aj laikov, čo sa veľmi rýchlo prejavilo i na náklade. Sedemtisíc kusov do konca dvadsiatych rokov „rozmnožil“ na 50-tisíc.

​O Barronových schopnostiach svedčí i fakt, že jeho priezvisko nesie aj názov jedného z najvýznamnejších amerických týždenníkov Barron´s. Po jeho smrti prevzali noviny Barronovi potomkovia, rodina Bancroftovcov, tí boli hlavným vlastníkom Wall Street Journalu až do roku 2007, keď ich získal mediálny magnát Rupert Murdoch.

Komentátor New York Times Paul Krugman túto kúpu zhodnotil nasledovne: „Temný deň pre americké spravodajské médiá – a pre americkú demokraciu.“ Ale k tomu sa dostaneme neskôr.

Ešte predtým si našu pozornosť zaslúži iný muž: Bernard Kilgore, tvorca modernej podoby Wall Street Journalu a tiež legenda zlatej éry americkej žurnalistiky. Na poste šéfredaktora a generálneho riaditeľa zotrval dvadsaťpäť rokov a za tento čas sa mu podarilo prekročiť magickú hranicu milión kusov nákladu, vytvoriť jeho súčasnú grafickú podobu a zabezpečiť pre Wall Street Journal prvú z dodnes tridsiatich siedmich Pulitzerových cien.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.