Keď padla magická hranica rýchlosti: Mladý Belgičan použil svoju tajnú zbraň a zapísal sa do dejín

Hneď za hranicou Paríža leží mestečko Achéres. Od Eiffelovky sa tam dá prísť za štyri hodinky. Práve tam mierili na konci 19. storočia Parížania sledovať prvé automobilové preteky a dramatické súboje medzi francúzskym grófom Gastonom de Chasseloup-Laubatom a belgickým konštruktérom Camillom Jenatzym.

Obaja priatelia boli na piesčitej aleji achéreského parku, ktorá im poslúžila ako pretekárska trať, nezmieriteľnými a zaťatými sokmi.

Rýchlo ako kôň

Keď týždeň pred Vianocami 1898 zasadol Chasseloup-Laubat na tamojšej dvojkilometrovej trati do elektromobilu Jeantaud s výkonom 29 kW, napadlo mu, že si nechá zmerať čas. Mohol sa potom chváliť prvým oficiálne uznaným svetovým rýchlostným rekordom 63,15 km/h, čo je úroveň rýchlosti pretekárskeho koňa („konský“ rekord je 70,76 km/h).

​Belgický konštruktér Jenatzy to vzal ako výzvu a už o mesiac svojho soka na rovnakej trati v Achéres prekonal – v elektromobile  CGA Dogcart uháňal rýchlosťou 66,6 km/h. Potom sa ešte niekoľkokrát prekonávali. Mladý ryšavý Belgičan, prezývaný Červený diabol, si však potom zostrojil celkom nový elektromobil, ktorý tvarom pripomínal skôr cigaru než doterajšie karosérie kočiarov, a nazval ho La Jamais Contente (Večne nespokojná).

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.