Trpký osud leteckého priekopníka. Aviatiku zavesil na klinec, podnikanie ho priviedlo do záhuby

Svitlo ráno. Hodinky ukazujú 6.13 h a na pardubickom vojenskom cvičisku je nezvyčajne rušno. Na trávnatej ploche stojí niekoľko novinárov a fotografov a sledujú, ako sa od zeme práve odlepil francúzsky jednoplošník Blériot XI, ktorý si však jeho pilot trochu upravil.

Dvadsaťosemročný absolvent c. a k. Vysokej školy technickej v Prahe Ing. Jan Kašpar si motor prerobil podľa seba. Chcel mať istotu, že všetko bude fungovať tak, ako si predstavuje.

Jeho historický let v sobotu 13. mája 1911 nakoniec trval 92 minút – na lúke pri dostihovej dráhe vo Veľkej Chuchli pristál o 7.45 h.

„Let bol dlhý asi 120 km a priemerná rýchlosť bola asi 80 km/h. Bol to vtedy najdlhší let v celom Rakúsko-Uhorsku a Ing. Kašpar sa ním priblížil vtedajšej svetovej špičke,“ píše Pavel Sviták, autor knihy Prvý český letec inžinier Jan Kašpar a začiatky českého letectva.

Český rekordér

Pardubický rodák Jan Kašpar, ktorý si prvé lietadlá konštruoval sám a lietal na nich po nociach nad pardubickými pastvinami, bol držiteľom niekoľkých českých rekordov. Predovšetkým bol prvým českým pilotom.

„O 11. hodine dopoludňajšej zaletel Ing. Jan Kašpar v priamej línii asi 2 km vo výške 20 – 25 m,“ referoval časopis Šport a hry o jeho počine zo 16. apríla 1910.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 74% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.