Fotograf poézie úpadku: Podstraský svojimi snímkami ukazoval, aká je naša skutočná existencia

„Trvalo sa pohyboval v bojovej zóne. Z hľadiska výkonu profesie vyhľadával prostredia nanajvýš rizikové,“ píše o ňom s určitým zveličením umelecký kritik a historik Aurel Hrabušický. Ak by sme mali byť úplne konkrétni, Anton Podstraský najčastejšie nachádzal svoje námety v poklesnutých bratislavských pohostinstvách či na cestách k nim.

A nebolo to bez obete. Na fotografických výpravách  ho často zbili alebo mu zničili fotoaparát, hoci ten – ako sa opakovane vyjadril – bránil vždy skôr ako seba. Napriek tomu je isté, že krčmy a viechy neboli pre neho v prvom rade bojovou zónou, ale skôr duchovným domovom.

„Možno vďaka tomu, že bol v detstve postihnutý kostnou tuberkulózou a odvtedy kríval na jednu nohu, bol viac citlivý na ľudskú inakosť, na ľudí, ktorí nežili podľa obvyklých štandardov, ktorí stáli bokom, boli nejako poznačení,“ píše o ňom v monografii Aurel Hrabušický.

A takéto typy sa najčastejšie sústreďovali práve v pohostinstvách. „Dokonca si v priebehu času z kontaktných kópií vytvoril akýsi katalóg výjavov z bratislavských krčiem a roztriedil ich podľa názvov jednotlivých podnikov, z ktorých medzičasom viaceré už zanikli.“ Tento fotografický súbor nazval príznačne – Alkohol.

Záznamy nehybnosti

Anton Podstraský sa narodil 1. apríla 1939 v obci Pružina neďaleko Považskej Bystrice. V šestnástich rokoch odišiel na štúdiá na Strednú umeleckopriemyselnú školu v Bratislave a z hlavného mesta sa už do rodiska nevrátil. Hneď po škole sa zamestnal na Kolibe, kde ako filmový fotograf pôsobil štrnásť rokov a zdokumentoval tu viacero významných slovenských filmov: Boxer a smrť, Drak sa vracia či Ľalie poľné.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 81% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.