Nepriateľstvo bez konca. Z konfliktu bratov Dasslerovcov sa zrodili dve slávne značky

Keď sa v bavorskom meste Herzogenaurach ocitnete na Rudolf-Dassler Strasse a vydáte sa na severozápad, ani nie po 10 minútach prídete na Adi-Dassler Strasse. Dve ulice, nesúce mená po dvoch bratoch, ktorí dali svetu dve slávne značky. Zároveň sa ale stali aj symbolom nepriateľstva, ktoré pretrvalo až za hrob. A nielen v biznise.

Bratská rivalita, ktorú sa im viac než dve desaťročia darilo držať skrytú, sa začala drať na povrch počas druhej svetovej vojny. Takmer dvadsať rokov podnikali spolu, keď musel Adi Dassler narukovať. Uniformu ale dral iba pár mesiacov, podarilo sa mu totiž vybaviť, že pre Tretiu ríšu bude užitočnejší v súrodeneckej fabrike. Rudolf také šťastie nemal, putoval na front. „Prečo ja, hoci starší, som musel narukovať, a ty, mladší, nie? Prečo mi nepomôžeš, aby som sa dostal domov, tak, ako ty? Ja snáď nie som pre našu firmu potrebný?“ písal bratovi. Márne.​

​Po vojne sa vzájomný konflikt vystupňoval a dospelo to až do bodu, z ktorého nebol možný návrat. Z minulosti tak zostali iba spomienky na vzájomné krivdy, a hoci išlo neraz iba o žabomyšie vojny, aj tie úplne prekryli spoločné úspechy.

Obujem najlepších športovcov sveta!

Gebrüder Dassler Schuhfabrik, čiže továreň na topánky bratov Dasslerovcov. Tak sa volala firma, ktorá vo vtedy štvortisícovom Herzogenaurachu neďaleko Norimbergu začala fungovať v roku 1924. Jej základ položil už o štyri roky skôr Adolf Dassler, rodinou i priateľmi prezývaný jednoducho Adi. Mal vtedy dvadsať, a hoci bol vyučený pekár, táto profesia ho vôbec nelákala. Jeho snom bolo šiť športovú obuv, a tak si v práčovni, ktorú predtým prevádzkovala jeho mama, otvoril dielňu.

Bol zručný, kreatívny a navyše, sám veľmi rád športoval. Hrával futbal, hokej, lyžoval, venoval sa atletike i boxu, a práve pri týchto aktivitách si uvedomil, že pre mnohé disciplíny neexistuje špeciálna obuv. Adi bol presvedčený, že ak by boli topánky nielen ľahké a dokonale prispôsobené nohe, ale tiež optimalizované pre ten-ktorý šport, mohlo by to prispieť k lepšiemu výkonu.

„Chcem vyrábať najlepšiu obuv, pre najlepších športovcov na svete,“ tvrdil a kamaráti sa mu smiali. To ho však neodradilo a s chuťou sa pustil do navrhovania a výroby, najmä atletických tretier a futbalových kopačiek. Aby zistil, aké majú vlastnosti a čo na nich treba zlepšiť alebo zmeniť, sám ich v rámci športovania aj testoval. Ak sa mu čokoľvek nepozdávalo, neváhal topánky prerobiť, prípadne vyhodiť a spraviť nové.

Zdroj: adidassler.org

​Vývoj i výrobu zvládal, horšie to však bolo s distribúciou. Adi jednoducho na všetko sám nestačil a potreboval niekoho, kto by jeho produkty ponúkal a predával. A jeho o dva roky starší brat Rudolf bol pre takúto prácu ako stvorený. Spoločenský, výrečný a predovšetkým, rodený obchodník. Slovo dalo slovo a Adiho dielňa sa zmenila na spoločný súrodenecký podnik. Mladší z bratov v ňom naďalej trávil väčšinu času, riadil výrobu i vývoj nových produktov, starší sa tam objavoval sporadicky, pretože bol prevažne na obchodných cestách.

Skrytá rivalita

Ich firma rýchlo rástla a z malej dielne sa onedlho presťahovala do továrenskej budovy. No a v roku 1928 zaznamenala prvý veľký úspech. Práve v tretrách bratov Dasslerovcov získala nemecká reprezentantka Lina Radkeová na olympijských hrách v Amsterdame zlatú medailu v behu na 800 metrov. Adi bol šťastný, všade sa tým pýšil a veril, že takáto reklama im zaručí úspech.

„Viem, že máš na to iný názor, ale som naozaj pevne presvedčený, že jeden kvalitný produkt, podporený tým, že nám vyniesol zlato, stačí, aby nám dokázal rozbehnúť predaj,“ napísal bratovi. Ten mal inú mienku. „Naozaj s tebou nesúhlasím. Uznávam, že máš výnimočný talent, ale mám pocit, že si svojou obuvou úplne posadnutý. To, že sa naša spoločnosť môže pýšiť prvou zlatou medailou nie je iba tvoja zásluha. Dovoľ, aby som ti pripomenul, že to bola Lina Radkeová, a nie ty, kto zvíťazil na olympiáde, a že ja som ten, kto rokuje s ľuďmi a predáva naše produkty. Keby som to nerobil, tak by z regálov nezmizli,“ odpovedal mu.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.