Smutný osud priekopníka z východu: Snaha o nemecké prvenstvo sa skončila tragédiou

Ľudia cestujú odnepamäti. Prekonávajú pri tom rôzne vzdialenosti, rôzne výškové rozdiely, a tak, ako sa vyvíja ľudská spoločnosť, vyvíjajú sa aj spôsoby, ako ľudia cestujú, a teda aj prostriedky, ktoré im na to slúžia. Cestovanie lietadlom je dnes pre nás úplnou samozrejmosťou. Lietadlo ako také sa v priebehu storočia zmenilo z jednoduchého stroja ťažšieho ako vzduch na sofistikovaný dopravný prostriedok.

Významným medzníkom, ktorý nám umožnil skvalitniť leteckú dopravu, bol nástup éry prúdových lietadiel. Prvým takým, zatiaľ len na krátke a stredné trate, sa stal francúzsky stroj, dnes už legenda, menom Caravelle, a to v roku 1955.

Na vývoji prúdových lietadiel sa, samozrejme, pracovalo aj v iných krajinách – v USA, vo Veľkej Británii, v ZSSR, ako aj na území štátu, ktorý dnes poznáme ako SRN – Spolkovú republiku Nemecko.

Strana rozhodla, budú lietadlá

Zastavme sa na chvíľu pri jednom zaujímavom a pozoruhodnom prúdovom stroji, ktorý bol súčasne prvým prúdovým civilným lietadlom vyrobeným na nemeckej pôde. Nebolo však skonštruované v západnej časti dnešnej SRN, ktorá sa vtedy u nás nazývala NSR (Nemecká spolková republika), ako by sa možno dalo očakávať, ale v tej východnej, vtedajšej a už neexistujúcej NDR, Nemeckej demokratickej republike.

Zdroj: Téma

​Súčasne išlo o prvé lietadlo tejto kategórie, vyrobené v takzvanom socialistickom tábore, teda na východ od železnej opony. Volalo sa Baade-152 podľa svojho konštruktéra Brunolfa Baadeho a bola to ukážková konštrukcia ambiciózne budovaného priemyselného odvetvia.

Ústredný výbor Jednotnej socialistickej strany Nemecka rozhodol už v roku 1952 o založení „Sektoru stavby lietadiel“ a navrhol

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 83% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.