Biskupov pekelný koniec. Pretekársky fanatik sa do dejín zapísal úplne inak, než celý život sníval

Pomaly sa blížil večer, pretekári už boli na trati vyše troch hodín a mali za sebou takmer 500 kilometrov. Ručičky na hodinách sa blížili k pol siedmej, keď sa v cieľovej rovinke 35. kola rozhodol pilot Lance Macklin vo vozidle Austin-Healey pridať plyn a zľava predbehnúť Mika Hawthorna, ktorý so svojím Jaguarom mieril do depa.

Lenže za Macklinom sa rútil Pierre Levegh v oveľa výkonnejšom supermodernom prototype Mercedes-Benz 300 SLR, ktorým vo viac ako dvestokilometrovej rýchlosti zozadu narazil do Macklinovho auta...

Projektil a gilotína

 „Mercedes vzlietol ako raketa, narazil do zvodidiel pri trati, celý sa pretočil, nad davom sa rozpadol na kusy a sekal hlavy tesne vedľa seba natlačených divákov ako gilotína,“ opisoval neskôr najdesivejšiu nehodu automobilových pretekov časopis Life. „Motor a predná náprava preleteli davom ako delostrelecký projektil. Palivo vzplanulo ako pochodeň, takže ďalší ľudia zhoreli.“

​Tragické počty: 84 mŕtvych a okolo 180 zranených. Medzi mŕtvymi bol aj Pierre Levegh, ktorý vypadol z letiaceho vraku a jeho lebka náraz na vozovku nevydržala.

„Keď ho Mercedes-Benz získal, aby si sadol za volant jeho nového modelu 300 SLR na okruhu v Le Mans 1955, mal Pierre Levegh 49 rokov a prezývali ho Biskup,“ píšu Matt Stone a Preston Lerner v knihe Dejiny najväčších automobilových záhad, mýtov a povestí.

Prečo si prestížny nemecký automobilový výrobca vybral pretekára, ktorý mohol byť niektorým svojim súperom aj otcom? „Tri roky predtým Levegh po heroickej, aj keď nakoniec nešťastnej samostatnej jazde takmer porazil vtedy nový model 300 SLS.“

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.