Zabudnutý raketový priekopník: Nadanému konštruktérovi sa stal osudným nezvládnutý test

Ozvala sa obrovská explózia, spomínal neskôr nemecký inžinier Walter Riedel na sobotu 17. mája 1930.

„Okamžite som uzavrel všetky prívodné ventily a vyskočil smerom k Valierovi, ktorý sa zrútil na zem. Podarilo sa mi už len zachytiť ho, keď padal, a položiť ho na podlahu. Kým sa o neho staral kolega Arthur Rudolf, išiel som po auto. Keď som sa o desať minút vrátil, Max Valier už bol mŕtvy. Zasiahla ho malá črepinka a pretrhla mu pľúcnu tepnu,“ cituje Riedelovu spomienku Ilse Essersová v knihe Max Valier – priekopník vesmírnych ciest.

Riedel na nešťastný test nového paliva do raketových motorov do smrti nezabudol. Nielen preto, že prišiel o svojho učiteľa, ale aj preto, že v dôsledku jeho smrti sa už v 27 rokoch stal namiesto neho šéfom raketových projektov v spoločnosti Paula Heylandta.

​Riedela a tiež ním spomínaného mladého kolegu Arthura Rudolfa (ten mal pri výbuchu 23 rokov) si o niekoľko rokov neskôr vybral za svojich najbližších spolupracovníkov Wernher Magnus Maximilian von Braun, aby spolu v 40. rokoch 20. storočia konštruovali pre Adolfa Hitlera smrtonosné rakety V-2 (v roku 1930 mal von Braun iba 18 rokov a ešte len začal študovať berlínsky Technický inštitút, na rozdiel od nich teda Valiera osobne nepoznal). Brauna aj Rudolfa si po vojne odviezli Američania za oceán a Nemci ich za to dostali do vesmíru. Riedela si pre zmenu „privlastnili“ Briti, aby pracoval v ich Ústave raketových pohonov vo Westcotte.

Stručne povedané, nadaný rakúsky inžinier Max Valier stál nielen pri zrode prvých funkčných prúdových motorov, ale hlavne vychoval neskorších popredných priekopníkov raketového inžinierstva.

Cestná raketa

Max Valier sa narodil 9. februára 1895 v dnešnom talianskom Bolzane (na konci 19. storočia patrilo Južné Tirolsko rakúskej monarchii) a študoval fyziku na univerzite v Innsbrucku. Kvôli prvej

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 60% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.