Uprostred leta 28. júla 1976 bolo pekné slnečné počasie, ako stvorené na kúpanie. V ten deň sa však na Zlatých pieskoch, obľúbenej rekreačnej lokalite v Bratislave, hneď zrána odohrala tragédia. Lietadlo Iljušin Il-18 so 79 ľuďmi na palube sa zrútilo o 9.37 h doprostred jazera. Prežili len traja ľudia. Podľa záverov oficiálnej vyšetrovacej správy bola príčinou nehody séria chýb posádky, ktorá lietadlo pilotovala. Na informácie o okolnostiach havárie komunistické úrady uvalili embargo, čo spôsobilo šírenie rôznych legiend o príčine nehody. Aj preto sa bývalý novinár DAVID PÚCHOVSKÝ (29) rozhodol po viac ako štyroch desaťročiach preskúmať všetky dostupné archívne dokumenty a zrekapitulovať okolnosti jednej z najväčších leteckých tragédií v našej krajine. Naozaj ju spôsobila chyba pilota?
Lietadlo Iljušin II-18 letelo 28. júla 1976 z Prahy do Bratislavy, ale tesne pred pristátím sa zrútilo do jazera Zlaté piesky. Keď sa stala nehoda, ešte ste neboli na svete. Prečo ste sa o ňu začali zaujímať?
Keď som bol malý, chodieval som sa s rodinou kúpať na Zlaté piesky, tak ako väčšina Bratislavčanov. Vedel som, že sa tam stala nehoda a pripadalo mi to veľmi tajomné. Neskôr, keď som pracoval ako novinár, som sa k nehode vrátil. Hoci som spočiatku nebol presvedčený, že by sa dalo po toľkých rokoch zistiť niečo nové, lákalo ma tú tému nejako uchopiť. Kontaktoval som jedného z mála ľudí, ktorí nehodu prežili.
Máte na mysli Čecha Jaromíra Kratochvíla?
Áno, žije pri Prahe. Daroval mi mincu, desať halierov československých. Povedal mi, že keď spadlo lietadlo, mal vo vrecku niekoľko mincí a hoci dnes už sa za československé peniaze nič nedá kúpiť, preňho majú obrovskú hodnotu. Nosí tie mince ako talizman šťastia vždy vo vrecku, pričom niekoľko ich porozdával svojim priateľom.
Čo vám povedal o nehode?
Opísal priebeh letu z pohľadu pasažiera (na palube letu ČSA 001 bolo 69 platiacich pasažierov, 4 spolucestujúci zamestnanci ČSA, štvorčlenná posádka a dvaja sprievodcovia, teda dokopy 79 ľudí. Zahynulo 76 ľudí, pozn. red.). V knihe som jeho výpoveď konfrontoval s dobovými výpoveďami iných preživších. Vlastne jedným z dôvodov, prečo som sa rozhodol napokon tému spracovať knižne, bolo, že sa dodnes v súvislosti s nehodou objavujú mnohé rozporuplné informácie, mnohé si dokonca navzájom odporujú.
Napríklad?
O počte ľudí na palube, o tom, aké bolo v ten deň počasie, samozrejme, až po tú najdôležitejšiu vec, aká vlastne bola príčina, že lietadlo havarovalo. Mne sa podarilo zosumarizovať fakty a verím, že na základe toho sa niektoré nepravdivé informácie prestanú objavovať v médiách.
Ako to, že je toľko rozporuplných informácií, keď po nehode prebiehalo vyšetro...
Zostáva vám 85% na dočítanie.