Najväčšia tragédia na Dunaji? Pred vyše 20 rokmi zomrelo osem slovenských námorníkov

Pri stredajšej nehode maďarskej vyhliadkovej lode, ktorá sa potopila večer neďaleko budovy parlamentu na budapeštianskom úseku Dunaja, zahynulo najmenej sedem ľudí a po 21 nezvestných sa intenzívne pátra.

Doteraz najväčšou tragédiou na tomto európskom veľtoku za posledné roky je však smrť ôsmich slovenských námorníkov z tlačného remorkéra Ďumbier, ktorá sa odohrala približne v rovnakom čase ako v stredu v Maďarsku, a to o 20.00 hod. 22. októbra 1996.

Neďaleko elektrárne vo Viedni

Tragédia sa vtedy odohrala neďaleko elektrárne vo Viedni-Freudenau, keď sa tu potopil remorkér Ďumbier bývalej Slovenskej plavby dunajskej s jedným tlačným člnom. Na palube bolo vtedy deväť námorníkov, z ktorých sa jedného podarilo zachrániť, osem zahynulo.

V ten večer boli na Dunaji mimoriadne nepriaznivé poveternostné podmienky a krátko predtým sa dostala do takmer podobnej situácie slovenská osádka lode remorkéra Liptov.

Vtedajšia Slovenská plavba a prístavy a.s. Bratislava o pár rokov nato zažalovali na Krajinskom súde vo Viedni Rakúsku republiku a na viedenskom Okresnom obchodnom súde vtedajší Donaukraftwerk, A.G. (súčasný Verbund-Austrian Hydropower A.G.) za zapríčinenie havárie remorkéra Ďumbier.

V apríli 2000 na Krajinskom súde vo Viedni prebehlo prvé pojednávanie v prípade žaloby a.s. Slovenská plavba a prístavy (SPaP) a anglickej poisťovne The Standard proti Rakúskej republike. V spore išlo o nároky týchto dvoch spoločností na škody, ktoré im havária remorkéra Ďumbier spôsobila.

Následne v januári 2002 odhalili pamätnú tabuľu ôsmim slovenským námorníkom, ktorí počas tejto tragickej nehody zahynuli. V máji 2002 sa dohodou medzi zúčastnenými stranami kauza havárie remorkéra Ďumbier skončila.

Odškodné vo výške tri milióny eur

Žalované strany - Rakúska republika a akciová spoločnosť Verbund-Austrian Hydropower vyplatili poškodeným spolu približne 2,954 milióna eur. Z tejto sumy dostala anglická poisťovňa The Standard Stemship Owner 40,6 percent, Slovenská plavba a prístavy, a.s. Bratislava 36,1 percenta, pozostalí 12,1 percenta a holandské poisťovacie spoločnosti 11,2 percenta.

Skončil sa tak súdny spor vo Viedni, aj súdny spor, ktorý viedli v Bratislave pozostalí proti SPaP, a.s. Po policajnom vyšetrovaní a príprave dôkazov a podkladov sa ešte predtým začalo 36 občiansko-právnych sporov vo Viedni a čiastočne i v Bratislave v súhrnnej hodnote takmer sto miliónov bývalých rakúskych šilingov.

K spomínanému tragickému nešťastiu došlo 22. októbra 1996 krátko pred ôsmou hodinou večer po tom, ako tlačný remorkér Ďumbier s loďou naloženou 750 tonami kostnej múčky minul dráhu do plavebnej komory a silný prúd ho zahnal k prepúšťacím splavom na reguláciu vody.

Tam sa loď s nákladom zachytila na múroch druhej a tretej hate, zatiaľ čo remorkér s posádkou stiahol prúd cez štvrtú hať. Len jednému členovi slovenskej posádky sa nešťastie podarilo prežiť. Bezprostredne pred tragédiou Ďumbiera mala kolíziu v rovnakom úseku Dunaja ďalšia slovenská loď, remorkér Liptov.

Ďalšie tragédie na Dunaji

Za posledných viac ako 20 rokov sa odohrali na Dunaji viaceré kolízie či už výletných lodí, alebo tlačných remorkérov a to na slovenskej, maďarskej, rakúskej či inej strane veľtoku. Väčšina z nich si nevyžiadala taký veľký počet obetí, ako v stredu pri Budapešti a v roku 1994 pri Viedni.

Porovnateľná je tragédia z novembra 2004. Vtedy si šesť ľudských životov vyžiadala čelná zrážka športového motorového člna s rakúskym remorkérom, ku ktorej došlo v dunajskom prístave Kuchelauer vo viedenskej štvrti Döbling. Rok nato sa hliadkovací čln viedenskej polície zrazil na Dunaji so slovenským tlačným remorkérom Dunaj, ktorý sa po zrážke potopil.

O život prišiel jeden z členov posádky. Neskôr sa zistilo, že zrážku zapríčinil rakúsky policajt.

Na Slovensku mediálne známa je aj zrážka nemeckej nákladnej lode Bavaria naloženej kukuricou a výletnej maltskej lode Victoria so 160 cestujúcimi na palube. Nehoda sa odohrala na 64. kilometri zdrže Hrušov vodného diela Gabčíkovo. Pasažieri však vtedy našťastie vyviazli z havárie len so šokom.