Benz s prvým automobilom takmer neuspel, zachránil ho manželkin nápad

Willi Ockel z bádenského mestečka Wiesloch si nedôverčivo premeriava elegantnú dámu, ktorá pred chvíľou vošla do jeho lekárne. Nepozná ju, nie je miestna, ale to by nebolo nič zvláštne. Z miery ho vyviedla jej požiadavka. „Naozaj si chcete u mňa kúpiť desať litrov ligroínu?“ pýta sa ešte raz. „Áno, nutne ho potrebujem,“ odpovedá žena.

Lekárnik mlčí a mysľou mu víria pochybnosti. Desať litrov? Načo jej toho toľko bude? Ligroín si predsa ľudia kupujú na čistenie škvŕn na odevoch a čapuje im ho tak deci, maximálne dve. Tu nebude niečo v poriadku... Zákazníčka však akoby čítala jeho myšlienky. „Potrebujem ho ako palivo, poďte sa presvedčiť,“ hovorí a vychádza na ulicu. Tam na Ockela čaká ďalšie prekvapenie. Pred lekárňou stojí trojkolesový voz, ktorý nemá žiadny záprah. „To je patent môjho manžela, inžiniera Carla Benza z Mannheimu. Nazval to motorové vozidlo,“ reaguje žena na jeho nechápavý pohľad a s úsmevom dodáva: „Vidíte dobre, naozaj to jazdí bez koní.“

Táto príhoda sa odohrala 5. augusta 1888 a mala historický význam. Vďaka ligroínu, ktorý si v lekárni kúpila, mohla Bertha Benzová pokračovať a napokon aj úspešne zavŕšiť svoju priekopnícku cestu. „Bola odvážnejšia než ja a pre rozvoj automobilizmu urobila obrovský kus práce,“ napísal neskôr vo svojich memoároch Carl Benz, podľa ktorého práve jeho manželka položila základ úspechu firmy. Tej firmy, ktorá sa zakrátko stala najväčšou a dodnes je jednou z najslávnejších automobiliek na svete.

Nie je motor ako motor

K tomu však viedla dlhá a tŕnistá cesta. V druhej polovici 19. storočia, pre ktorú bola charakteristická vrcholiaca industrializácia, sa totiž práve cestnej doprave pokrok akoby vyhýbal. Ľudia sa stále prepravovali prevažne vozmi a kočiarmi, ktoré ťahali konské záprahy, a ich dominanciu narúšali iba nadšenci na bicykloch. Prvé lastovičky v podobe vozidiel poháňaných parným strojom sa síce objavili už dávnejšie (napríklad trojkolka Francúza Nicolasa Josepha Cugnota z roku 1769 považovaná za prvé samostatne sa pohybujúce mechanické vozidlo), no neujali sa. Možno aj preto sa v hlavách niektorých mužov rodili vízie motorov, ktoré by nemusela hnať práve para.

Francúzsky vynálezca belgického pôvodu Étienne Lenoir skonštruoval dvojtaktný motor, v ktorom ako palivo použil plyn, a v roku 1863 aj vozidlo, ktoré ním poháňal. Nemec Nicolaus August Otto zase v roku 1876 zostrojil a o rok neskôr získal patent na takisto plynový, no štvortaktný motor. Inou cestou sa vydal Gottlieb Daimler a v roku 1883 skonštruoval spaľovací motor. A v rovnakom období, nezávisle od neho, trávil hodiny nad podobným projektom aj Carl Friedrich Benz.

​Rodák z Karlsruhe vyšiel síce z chudobných pomerov, no už počas štúdií prejavoval svoje nadanie a na polytechnickom inštitúte patril k premiantom. Lenže, ako to býva, teória v škole je jedna vec a praktický život druhá.

​Niekoľko rokov zbieral skúsenosti v strojárskych firmách. V Karlsruhe, Mannheime či vo Viedni sa dôkladne zoznamoval s jednotlivými profesiami, no nikde ho práca neuspokojovala. Rozhodol sa teda, že si založí vlastnú firmu. V roku 1871 sa usadil v Mannheime a spolu s Augustom Ritterom si otvorili zlievarenskú a mechanickú dielňu. Lenže ani to nebolo ono. Problémom bol najmä vzťah s Ritterom, ktorý sa ukázal ako nie veľmi spoľahlivý spoločník. Firme sa nedarilo a čoraz viac sa zadlžovala. Vzájomné hádky a spory napokon vyvrcholili ich rozchodom. Vtedy Carlovi pomohla snúbenica Bertha Ringerová. Investovala do firmy svoje veno (v roku 1872 sa zosobášili) a Ritterov podiel odkúpila.

Zrodil sa automobil

Benzova dielňa mala v tom čase ďaleko od prosperujúcej firmy a bolo mu jasné, že ak sa chce naozaj presadiť, musí prísť s niečím novým. Všetko úsilie preto venoval praktickej realizácii nápadu, ktorý už dlhšie nosil v hlave. „Výzva, ktorá stála predo mnou a ukazovala do budúcnosti, sa volala plynový motor. Bol som presvedčený, že môže byť nielen silnou konkurenciou pre parné stroje, ale môže zohrať aj rozhodujúcu úlohu pri pohone strojov a vozidiel,“ spomínal neskôr v memoároch na toto obdobie.

Exkluzívny obsah Hospodárskych novín

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.