Rekordné tržby a nekultúrne masy kupujúcich. Pred 50 rokmi Slováci zaútočili na najväčší obchodný dom

Bola streda 20. novembra 1968, ešte hlboká noc, keď na bratislavské Kamenné námestie začali prichádzať prví nakupovaniachtiví ľudia. To, čo ich tam ako magnet priťahovalo, bola novostavba obchodného domu Prior, ktorého brány sa mali prvýkrát otvoriť s úderom šiestej ráno. Keď očakávaná hodina H nastala, tiesnil sa už pred vchodom poriadne hustý dav.

Nápor kupujúcich a zvedavcov bol napokon taký veľký, že ich dnu museli vpúšťať po etapách. Samozrejme, každý tam chcel byť čo najskôr, a tak bolo nutné posilniť bežné poriadkové hliadky Verejnej bezpečnosti (tak sa v tom čase volala polícia), aby dav udržali vonku. S postupujúcim časom však ani to nestačilo, ľudia kordón prerazili a vypomôcť muselo nakoniec vojsko, ktoré z nákladných áut vytvorilo akýsi vstupný koridor.

„Obchodný dom má 25 špecializovaných oddelení s celým sortimentom priemyselného tovaru, okrem nábytku a motorových vozidiel,“ vyzdvihovala dobová tlač najnovší výdobytok socializmu.

Súťaž na jeho stavbu vyhlásili v roku 1960 a vyhral ju so svojím návrhom vtedy 30-ročný architekt Ivan Matušík. Za realizáciu pozoruhodného objektu, fasáda ktorého je pokrytá spišským travertínom, mu udelili v roku 1970 najvyššie domáce architektonické ocenenie – Cenu Dušana Jurkoviča.

Bratislavský obchodný dom, dielo architekta Ivana Matušíka dnes. Jednému z priečelí dominujú veľké hodiny so zvonkohrou, ktoré sú dielom Jaroslava Kočiša.
Bratislavský obchodný dom, dielo architekta Ivana Matušíka dnes. Jednému z priečelí dominujú veľké hodiny so zvonkohrou, ktoré sú dielom Jaroslava Kočiša.
Zdroj: HN/Peter Mayer

​Samotná stavba prebiehala v rokoch 1964 až 1968 a stála 100 miliónov korún. Išlo o prvý obchodný dom Prior takéhoto druhu v Československu (ďalšie otvárali v Košiciach, Plzni a postupne v ďalších mestách) a s predajnou plochou 12 500 štvorcových metrov zároveň najväčší v republike.

Novinkou však nebola iba rozloha predajnej plochy, či napríklad pohyblivé schody, ktoré sprvu nejednému zákazníkovi spôsobovali problémy, ale aj systém predaja. „V novom obchodnom dome sa majú uplatniť moderné metódy predaja – samoobsluha a voľný výber, pri ktorých zákazník preberá časť funkcie predavača,“ informoval v reportáži z otvorenia filmový týždenník.

Základný kameň obchodného domu Prior na Kamennom námestí v Bratislave.
Základný kameň obchodného domu Prior na Kamennom námestí v Bratislave.
Zdroj: Wikimedia Commons

​Prvý deň predaja napokon prekonal všetky očakávania, i keď práve vtedy sa pre veľký záujem a ako zaznelo aj v spomenutom filmovom týždenníku, pre „nekultúrnosť más kupujúcich, ktorí na Prior doslova zaútočili“ nedali všetky moderné metódy využiť. Takmer 40-tisíc zákazníkov tam minulo v ten deň dohromady 5,5 milióna korún, čo bol nový československý rekord obchodných domov. Pre porovnanie, denné tržby v tom čase najväčšom pražskom obchodnom dome Bílá labuť sa pohybovali na úrovni troch miliónov korún.

A ako to pred 50 rokmi pri otvorení bratislavského obchodného domu Prior vyzeralo, si môžete pozrieť vo videu: