Slovenskí letci na strane Hitlerovho Nemecka: Konal som v ich neprospech, bránil sa najlepší z nich

Marec 1939 bol v strednej Európe pohnutým obdobím. Spoločný štát Čechov a Slovákov zanikol, v Bratislave vyhlásil slovenský snem Slovenský štát a slovenské východné hranice prekročila útočiaca maďarská armáda.

Spolu s narýchlo sformovanými slovenskými jednotkami sa do bojov s Maďarskom zapojilo i skromné slovenské letectvo, pričom utrpelo zásadné straty. Slováci totiž v dvojplošných lietadlách Letov Š.328 a Avia B.534, zdedených z československých čias, ťahali v konfrontácii s Maďarmi v robustných Fiatoch CR-32 za kratší koniec.

Svoju daň si vyžiadala i maďarská protilietadlová paľba, za dva dni zahynuli počas leteckých operácií piati slovenskí letci.

Proti Poľsku

Kým vojna s Maďarskom bola obranou pred útočníkom, v úplne opačnej situácií sa slovenskí letci ocitli v septembri 1939. Po boku nacistického Nemecka totiž proti Poľsku operovali i slovenské jednotky, pričom lietajúce stroje označené slovenskými dvojkrížmi, ako aj lietadlá s výsostnými znakmi v podobe poľských červeno-bielych šachovníc operovali na oboch stranách hranice.

K úlohám slovenských stíhačov počas takzvaného poľského ťaženia patrili predovšetkým sprievod slovenských a nemeckých lietadiel nad nepriateľským územím a ochrana pozemných jednotiek či strategicky dôležitých objektov. Posádky poľských leteckých jednotiek takzvanej Armády Karpaty plnili najmä rozkazy spojené s prieskumom a zisťovaním informácií o slovenských a nemeckých pozemných jednotkách a lietadlách sústredených na slovenských letiskách.

​Slovenské letectvo dosiahlo počas poľského ťaženia jediný zostrel nepriateľského lietadla, keď 6. septembra 1939 napadla trojica stíhačiek Avia B.534 z letky 45 hornoplošník typu Lublin R-XIII D.

V kokpitoch strojov z domovského letiska v obci Ňaršany pri Sabinove sedeli František Hanovec, Martin Žiaran a Viliam Jaloviar. Ich protivníkmi boli pilot Marian Piasecki a pozorovateľ Edward Porada z 56. eskadry, ktorí v ten deň vykonávali letecký prieskum v okolí Prešova. Pomalšie poľské lietadlo nemalo proti presile šancu a po krátkom boji dopadlo v plameňoch do katastra obce Ostrovany, pričom obaja Poliaci boli na mieste mŕtvi. Pilota zrejme zasiahla paľba ešte počas letu a jeho zhorenú mŕtvolu našli vo vraku lietadla, pozorovateľ zjavne bojoval o život, jeho telo objavili s neotvoreným padákom povedľa trosiek.

Slovenské stíhacie letectvo používalo prvé tri roky najmä stroje Avia B.534, legendy československého leteckého priemyslu.
Zdroj: Slovenský národný archív – fond Slovenská tlačová kancelária

Podpora Nemcov

Slovensko počas poľského ťaženia poskytlo svojmu nemeckému spojencovi nielen komunikácie, no i letiská. Spišská Nová Ves poslúžila predovšetkým ako základňa desiatok bombardovacích Dornierov Do 17, z letiska Vinné neďaleko Michaloviec zase vzlietali strmhlavé bombardéry Junkers Ju 87 Stuka.

Nemci začali nálety zo slovenského územia 7. septembra 1939, k ich cieľom patrili napríklad poľské letiská, železničná sieť i mestá v oblastiach Ľvovu či Przemyślu. Strmhlavým Stukám robili „vzdušnú ochranku“ slovenskí stíhači v strojoch Avia B.534, ktorí štartovali z letiska v Kamenici nad Cirochou.

Dočítajte článok teraz len za 1 cent