Nemotorný Malý Willie. Prvý tank bol pomalší, než pešiaci a v teréne sa trápil

Niečo také zamestnanci Fosterovej továrne na výrobu poľnohospodárskych strojov v západoanglickom Lincolne ešte nevideli. Boli zvyknutí na traktory, sejacie a žacie stroje. Ale na čo, preboha, bude slúžiť táto obrovská šestnásťtonová železná nádrž na dvoch pásoch, takmer šesť metrov dlhá, dva a pol metra široká a podobne vysoká?

Keď bola hotová, prišiel sa na ňu osobne pozrieť nielen riaditeľ továrne William Tritton, ale aj akýsi inžinier, ktorého nikto nepoznal a ktorý sa v Lincolnovom závode začal objavovať až v posledných týždňoch. Išlo o absolventa Cambridgeu poručíka Waltera Wilsona, ktorého armáda poverila vývojom „obrneného traktora, ktorý bude schopný niesť aj delo“.

Myšlienka, na ktorej je tank postavený, nebola nová. Zdalo sa, že stačí skopírovať nápad spisovateľa Herberta Georgea Wellsa z jeho poviedky Obrnenci z roku 1903. Úloha zdanlivo jednoduchá, ale...

Zdroj: Téma

​Malý Willie (meno malo zosmiešniť úhlavného nepriateľa Britov, nemeckého cisára Wilhelma II.) v testoch neobstál. Ťažkopádny obrnenec nebol schopný pohybovať sa v náročnom teréne, ktorý simuloval bojisko I. svetovej vojny vyššou rýchlosťou ako 3,2 km/h. Aj pešiaci boli rýchlejší. Navyše sa prehrieval a vydržať v jeho útrobách bolo takmer nemožné.

Hlavne však nespĺňal jednu zo základných požiadaviek armády. Namiesto toho, aby dokázal prekonať až dvojmetrové zákopy, beznádejne v nich vždy uviazol.

Trittona s Wilsonom však ich prvý prototyp neodradil. Naopak, poučili sa. Pred Vianocami 1915 už bol na svete o dva metre dlhší, o

Nedozvedeli ste sa všetko?

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.