Keď sa ešte Nemci tankov báli. Päť najvýznamnejších monštier prvej svetovej vojny

Nemeckí vojaci zakopaní pri francúzskej dedinke Flers najskôr za kopčekom počuli strašný rev motorov. A potom sa zrazu vynorila veľká plechová škatuľa na húsenicových pásoch, ktorá po nich strieľala.

Postupne sa objavovali ďalšie a ďalšie obrnené krabice a nakoniec vyliezlo osemnásť týchto "opancierovaných samochodných vozov", ako im hovorili ich konštruktéri.

Vojakov zachvátil des. Guľky z pušiek sa od príšer odrážali a tie sa valili ďalej. Nemci v hrôze utekali zo zákopov.

Ten piatok 15. septembra 1916 prešla bojovým krstom nová strašná zbraň - tank. Obrnené vozidlá na pásovom podvozku vybavené kanónmi a guľometmi priviezli z britských ostrovov lode a vlaky, kde sa skrývali pod označením "water tanks" čiže "nádrže na vodu". Nakoniec zostal len termín tank.

Britské zbrojovky dodali v lete na front vo Francúzsku 49 tankov, ale väčšina sa pokazila, než mohli zasiahnuť do boja. Takéto ťažkosti nie sú u nových strojov ničím neobvyklým.

Mark I

Zdroj: wikimedia

​Prvý bojový stroj Mark I, ako ho konštruktéri nazvali, bolo monštrum. Mal dĺžku osem metrov, šírku cez štyri metre, výšku dva a pol metra, vážil 26 ton a jeho pancier mal hrúbku 6-10 milimetrov. Jazdil maximálnou rýchlosťou 6-8 kilometrov za hodinu a dojazd mal 30 kilometrov. Na obsluhu potreboval sedem vojakov. Prototyp mal dve verzie: "mužskú" vybavenú dvoma rýchlopalnými námornými kanónmi kalibru 57 milimetrov a štyrmi guľometmi, "ženskej" verzii museli stačiť štyri guľomety ráže 7,7 milimetra.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.