Keď sa ešte Nemci tankov báli. Päť najvýznamnejších monštier prvej svetovej vojny

Nemeckí vojaci zakopaní pri francúzskej dedinke Flers najskôr za kopčekom počuli strašný rev motorov. A potom sa zrazu vynorila veľká plechová škatuľa na húsenicových pásoch, ktorá po nich strieľala.

Postupne sa objavovali ďalšie a ďalšie obrnené krabice a nakoniec vyliezlo osemnásť týchto "opancierovaných samochodných vozov", ako im hovorili ich konštruktéri.

Vojakov zachvátil des. Guľky z pušiek sa od príšer odrážali a tie sa valili ďalej. Nemci v hrôze utekali zo zákopov.

Ten piatok 15. septembra 1916 prešla bojovým krstom nová strašná zbraň - tank. Obrnené vozidlá na pásovom podvozku vybavené kanónmi a guľometmi priviezli z britských ostrovov lode a vlaky, kde sa skrývali pod označením "water tanks" čiže "nádrže na vodu". Nakoniec zostal len termín tank.

Britské zbrojovky dodali v lete na front vo Francúzsku 49 tankov, ale väčšina sa pokazila, než mohli zasiahnuť do boja. Takéto ťažkosti nie sú u nových strojov ničím neobvyklým.

Mark I

Zdroj: wikimedia

​Prvý bojový stroj Mark I, ako ho konštruktéri nazvali, bolo monštrum. Mal dĺžku osem metrov, šírku cez štyri metre, výšku dva a pol metra, vážil 26 ton a jeho pancier mal hrúbku 6-10 milimetrov. Jazdil maximálnou rýchlosťou 6-8 kilometrov za hodinu a dojazd mal 30 kilometrov. Na obsluhu potreboval sedem vojakov. Prototyp mal dve verzie: "mužskú" vybavenú dvoma rýchlopalnými námornými kanónmi kalibru 57 milimetrov a štyrmi guľometmi, "ženskej" verzii museli stačiť štyri guľomety ráže 7,7 milimetra.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 64% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.